Nieuwsberichten
Zoeken in de index
Het plaatsen van het spoordek van de zuidelijke ringweg is de afgelopen week succesvol en volgens planning verlopen. Maandagochtend (17 mei) reed de eerste trein weer over het spoor.
De werkzaamheden voor het spoordek bij De Frontier verlopen grotendeels volgens schema. De verwachting is dat het inrijden van het spoordek woensdagochtend rond negen uur begint. De werkzaamheden zijn uitstekend te volgen via onze webcam. Het inrijden van het spoordek duurt vier à vijf uur.
Begin maart is Combinatie Herepoort bij het viaduct over de Van Iddekingeweg gestart met de voorbereidende werkzaamheden voor het verbreden van het viaduct. Vanaf 10 mei tot 6 september 2021 is de onderdoorgang van het Van Iddekingeweg viaduct afgesloten voor alle verkeer. Dit is nodig om de werkzaamheden aan de oostzijde van het viaduct veilig te kunnen uitvoeren.
Langs de zuidelijke ringweg verrijst het Geheugenbalkon, een uitkijkpunt dat een unieke blik biedt op de bouw van het verdiepte deel van de weg. Het Geheugenbalkon wordt ontwikkeld door Kunstpunt Groningen (voorheen CBK) in nauwe samenwerking met Combinatie Herepoort (CHP). Het ontwerp komt uit handen van architectuurstudio Studio L A. Projectleider Nicoline Wijnja vertelt: “Studio L A slaagde erin om een mooi ontwerp en statement te maken; het Geheugenbalkon kijkt uit op de stad die zich vernieuwt en maakt tegelijk een knipoog naar het verleden.”
Bij archeologisch onderzoek aan de Brailleweg zijn opmerkelijke opgravingen gedaan uit verschillende periodes. Zo is er een granaathuls gevonden uit de Eerste Wereldoorlog en een reclamebordje van vermoedelijk vlak na de Tweede Wereldoorlog. De opgravingen komen voor een deel vermoedelijk uit het slib van een voormalig stukje van het Helperdiep, vertelt archeoloog André Pleszynski van MUG Ingenieursbureau.
Deze week zijn we bij het viaduct over de Paterswoldseweg gestart met het boren van funderingspalen. Dit is nodig voor het verbreden van het viaduct. We zijn hier mee bezig tot half mei. Begin mei beginnen we met het plaatsen van grondkerende wanden. Deze wanden zorgen ervoor dat de grond op zijn plek blijft liggen.
De afgelopen weken hebben we op twee zaterdagen het zuidelijke deel van het viaduct over de Europaweg gesloopt. Nu de sloop vrijwel is afgerond, zijn we gestart met de bouw van een nieuw deel van het viaduct. Voor het nieuwe deel van het viaduct gaan we een combiwand aanbrengen. Daarvoor heien we buispalen in. Tussen de buispalen trillen we damwandplanken in. Dit doen we de komende periode deels overdag en deels in de avonduren.
De ombouw van de zuidelijke ringweg van Groningen is in volle gang. Helaas kan dat niet zonder hinder. In de nacht van woensdag 21 op donderdag 22 april moeten we van 02.00 uur tot 05.00 uur damwandplanken intrillen bij de Verlengde Lodewijkstraat, op de plek waar de zuidelijke ringweg over het spoor gaat. Dat zorgt in een groot deel van de stad voor geluidsoverlast. 1200 direct omwonenden hebben hierover enkele weken geleden een brief ontvangen.
Vroege vogels hadden vandaag kans op een gratis ‘wadlopertje’. Deze verse broodjes, een soort krentenbollen, werden uitgereikt aan fietsers op de kruising Europapad-Helperzoom. Met de uitdeelactie willen Groningen Bereikbaar en Aanpak Ring Zuid de voorbijgangers erop wijzen dat de Verlengde Lodewijkstraat vanaf morgenavond (22.00 uur) tot 23 mei afgesloten is voor fietsers. De omleiding gaat via het (Verlengde) Winschoterdiep. Voor het autoverkeer is de straat al vanaf begin deze maand gestremd.
Sinds 2019 hebben we ruim 2700 meter aan damwandplanken voor de bouwkuip van de verdiepte ligging ingetrild. Helaas hebben we kortgeleden ontdekt dat bij de Papiermolenlaan een aantal damwandplanken niet goed is geplaatst. Dat betekent dat we hier opnieuw een aantal damwandplanken moeten intrillen. Omwonenden hebben een brief gekregen over de verwachte overlast.