Hoe dan?
Het bestaande fietspad langs het Noord-Willemskanaal en de Brailleweg richting De Wijert gaat er door het project Aanpak Ring Zuid heel anders uitzien. Het fietspad wordt verbreed, zodat het geschikt is voor fietsers in twee richtingen. Ook wordt het verdiept aangelegd, zodat het onder de A28 doorgaat en ook onder de nieuwe oprit en afrit. Hoe bouwen we dit? In dit artikel leggen we het uit.
Nu ruim driekwart van de damwandplanken voor de verdiepte ligging van de zuidelijke ringweg is ingetrild, worden de contouren van de nieuwe ringweg steeds zichtbaarder. De eerste laag grond wordt afgevoerd en de bouwkuip krijgt steeds meer vorm. Hoe legt Combinatie Herepoort de bouwkuip voor de verdiepte ligging eigenlijk aan?
Nu we druk bezig zijn met het aanbrengen van zand bij de Brailleweg, worden de volgende stappen op en rond de A28 en het Julianaplein steeds zichtbaarder. Maar voordat het nieuwe ‘ongelijkvloerse’ Julianaplein gebouwd kan worden, moet er nog veel gebeuren. Tijdens de bouw van het nieuwe Julianaplein moet het verkeer namelijk zoveel mogelijk kunnen doorrijden. Het proces van tijdelijke wegen naar een helemaal nieuw Julianaplein gebeurt daarom in 8 stappen.
De Helperzoomtunnel is klaar om ingeschoven te worden. Vanaf woensdag 31 juli om 02.00 uur rijden er geen treinen over het spoor bij de Helperzoomtunnel. Nadat het spoor is verwijderd en een flink gat is gegraven, brengen we de schuifconstructie aan en kan de tunnelbak in beweging komen. De Helperzoomtunnel wordt op zaterdag 3 augustus ingeschoven. Maar hoe krijg je zo’n zware tunnelbak met een gewicht van zes miljoen kilo eigenlijk op de juiste plek?
Het tijdelijke viaduct bij de Brailleweg is klaar, het verkeer op de A28 is omgeleid en de onderdoorgang voor de vleermuizen is gewaarborgd. Alles staat klaar voor de sloop van het oude viaduct over de Brailleweg. Dat gebeurt in de meivakantie, van 20 april tot 6 mei (behalve met Pasen). Maar hoe pak je eigenlijk de sloop van een viaduct aan?
Bij de Esperantokruising zijn we druk bezig met de sloop van een deel van het viaduct over het spoor. Dit is het viaduct ter hoogte van de Helperzoom, de Verlengde Lodewijkstraat en de Verlengde Willemstraat. Hoe gaat het slopen van een viaduct eigenlijk in zijn werk? In dit artikel leggen we het uit, in vijf stappen. Op de webcam kun je zien wat er nú gebeurt.
Wanneer de zomervakantie begint, gaan de werklieden van Combinatie Herepoort juist hard aan de slag om damwanden in te trillen onder de zuidelijke ringweg. Hiervoor wordt de ringweg vijf weken gestremd voor het verkeer vanaf Julianaplein naar het Europaplein. In de andere richting zijn twee versmalde rijstroken beschikbaar. Hoe gaat dat intrillen van de damwanden in zijn werk? We laten het hieronder in vier foto's zien. Deze foto's zijn door Bouwfotografe.nl gemaakt in het hemelvaartweekend, toen we alvast de damwanden onder het spoor hebben ingetrild.
Langs de zuidelijke ringweg is Combinatie Herepoort druk bezig met het aanleggen van zand. Het zand is bedoeld als ondergrond van de tijdelijke en nieuwe wegen die langs de ringweg komen te liggen. Hoe gaat het aanleggen van een (tijdelijke) weg in zijn werk?
Voor de ombouw van de zuidelijke ringweg moeten veel bomen verwijderd worden. Voor elke boom die verdwijnt, komt ten minste een nieuwe terug. Maar niet elke boom die weg moet, hoeft gekapt te worden. Combinatie Herepoort is bezig een deel van de bomen te verplanten. Dat heeft als voordeel dat bij de nieuwe ringweg straks niet alleen jonge bomen staan, maar ook bomen die wat ouder zijn. Hoe gaat het verplanten van bomen eigenlijk in zijn werk?