Hoe dan?
We werken hard aan de sloop van de oude ringweg tussen het Julianaplein en de Europaweg. Daarbij gebruiken we verschillende werkwijzen, die verschillende vormen van overlast kunnen geven.
Op een aantal plekken onder de zuidelijke ringweg kun je ze bewonderen: betonnen kunstwerken die niet alleen de stad mooier maken, maar ook de rijke geschiedenis ervan laten zien. Maar hoe worden ze eigenlijk gemaakt?
Op onze webcam bij het Julianaplein is goed te zien dat de eerste verbindingsboog, voor verkeer vanaf Hoogezand naar Assen, al flink opschiet. Deze week storten we een deel van het dek. We maken hierbij gebruik van een ‘rijdende tafel’, om sneller te kunnen werken.
Over het Noord-Willemskanaal bouwen we aan een tijdelijke Julianabrug. Deze wordt maar liefst 91 meter lang en is daarmee de langste in zijn soort. Maar hoe bouw je zo’n tijdelijke brug?
Onlangs is het viaduct over de Paterswoldseweg verbreed. Ook het viaduct over de N7 bij Laan Corpus den Hoorn is in juli 2021 zo’n 9 meter breder geworden. Hoe pak je zoiets aan?
Tussen de Hereweg en het Oude Winschoterdiep gaat de zuidelijke ringweg onder de grond. In totaal gaat het om een afstand van ongeveer 1100 meter. Op meerdere locaties zijn we aan het werk om dit project te realiseren. De planning is dat het autoverkeer in 2024 door de verdiepte ligging rijdt. Wat doen we in 2021?
Zaterdag is het zover. Dan beginnen de voorbereidingen voor het inrijden van het spoordek van de verdiepte ligging. In deze animatie leggen we uit hoe het inrijden precies in zijn werk gaat.
Wie niet beter weet, zou denken dat we bij de H.L. Wichersstraat een zwembad hebben aangelegd. Dat is het natuurlijk niet, maar wat dan wel? We graven hier de bouwkuip voor de verdiepte ligging uit en brengen onderwaterbeton aan. Hoe werkt dat eigenlijk?