Gluren bij de buren
Niet alleen in Groningen wordt een weggedeelte verdiept aangelegd. Dat gebeurt ook in Harlingen, waar de N31 dwars door de stad loopt. De werkzaamheden hier moeten eind 2017 klaar zijn. We namen er een kijkje in aflevering 7 van onze serie Gluren bij de buren. Wat zijn de verschillen en overeenkomsten met Aanpak Ring Zuid? En wat kunnen we van dit project opsteken?
Kan het project Aanpak Ring Zuid iets leren van een project op het gebied van water? Ja, zegt Ton Swanenberg. Hij is sinds maart 2014 projectdirecteur van Aanpak Ring Zuid en daarvoor van ‘Ruimte voor de Rivier – IJsseldelta’. In de zesde aflevering van de rubriek ‘Gluren bij de buren’ zetten we daarom koers naar Overijssel.
In deze vijfde aflevering van Gluren bij de Buren reizen we af naar Amsterdam-Zuidoost. Op de A9, tussen de knooppunten Holendrecht en Diemen (de Gaasperdammerweg), komen extra rijstroken en een tunnel. Het doel: een vlottere verkeersdoorstroming. Op de tunnel komt een park met een oppervlakte van twee keer het Vondelpark (en ruim vier keer het Noorderplantsoen). Het werk is deze zomer begonnen en is volgens de planning klaar in 2020.
In deze vierde aflevering van 'Gluren bij de buren' richten we onze blik op de A4. Dit is een van de drukste wegen van Nederland. De A4 is een belangrijke economische verkeersader, die Rotterdam, Den Haag, Schiphol en Amsterdam met elkaar verbindt. Een stuk van 20 kilometer, tussen Burgerveen en Leiden, was jarenlang een flessenhals. Dat zorgde voor problemen met doorstroming, bereikbaarheid en leefbaarheid. Daarom is dit deel vanaf 2002 verbreed. Ook is een deel van de weg verdiept aangelegd. In 2015 was de klus geklaard.
In aflevering 3 van ‘Gluren bij de buren’ rekken we het begrip ‘buren’ wel erg ver op. We nemen een kijkje in het zuidelijkste puntje van Nederland, bij Maastricht. Daar gaat rijksweg A2, die dwars door de stad loopt, voor een deel ondergronds. Het project A2 Maastricht moet het gebied zijn aantrekkelijke karakter teruggeven en tegelijk de doorstroming van het verkeer verbeteren. De werkzaamheden hiervoor zijn in volle gang, en al een eind gevorderd.
Als vanaf 2016/2017 de zuidelijke ringweg op de schop gaat, zijn de overige ringwegen om de stad Groningen de belangrijkste omleidingsroutes. Daarom zijn hier aanpassingen gedaan zodat het verkeer beter kan doorstromen. De oostelijke ringweg is hiervan het beste voorbeeld. Aanpak Ring Zuid maakt gebruik van de ervaringen die hier zijn opgedaan.
Vlak voor de kerstvakantie werd ‘de Haak om Leeuwarden’ opengesteld voor verkeer. Dit is een nieuwe autoweg (N31) die met een boog onder het zuidwesten van de Friese hoofdstad loopt. Voor automobilisten vanuit Groningen richting Harlingen is de nieuwe route een enorme verbetering. Bij de aanleg van de Haak, vanaf 2011, zijn veel maatregelen genomen om de overlast te beperken. Aanpak Ring Zuid kan van deze ervaringen gebruik maken.