Aan het woord
Het spoor werd afgebroken en weer opgebouwd, er werden tunnels gegraven en palen geboord. Acht dagen lang werd er 24 uur per dag gewerkt rond de nieuwe Esperantotunnel, de verdiepte ligging en de nieuwe Helperzoomtunnel. Clustermanager Bert Veenstra van Combinatie Herepoort kijkt tevreden terug op de tweede treinvrije periode.
Met de aanpak ‘Minder Hinder’ zorgen we er samen met Groningen Bereikbaar voor dat de stad tijdens de ombouw van de zuidelijke ringweg zo goed mogelijk toegankelijk blijft. Wat u daar de komende tijd van merkt? Dat weet Johan Postma, projectleider Bereikbaarheid van Aanpak Ring Zuid.
Ze deed het al drie keer: een schilderij maken van de werkzaamheden rond de zuidelijke ringweg. Vanuit haar atelier bij zwembad De Papiermolen heeft kunstenares Marianne Brouwer (23) direct zicht op alle bedrijvigheid. Het inspireert haar om te schilderen. "Als je oog hebt voor de schoonheid om je heen, zie je veel mooie dingen. Dat kan ook een bouwput zijn!"
Bert Kramer (Combinatie Herepoort): “Rekening houden met de omgeving, maar hinder is onvermijdelijk”
Combinatie Herepoort is achter de schermen druk bezig met de voorbereidingen van de ombouw van de zuidelijke ringweg. Wat gebeurt er allemaal en hoe wordt de omgeving daarbij betrokken? Dat vroegen we aan omgevingsmanager Bert Kramer.
Deze zomer begint de ombouw van de zuidelijke ringweg. Deli XL, gevestigd in het Groothandelscentrum aan de Osloweg, speelt vroegtijdig in op de werkzaamheden: “Wij laten het Julianaplein letterlijk links liggen, door onze rayons anders in te delen. Zo garanderen wij de tijdige leveranties aan onze klanten, maken we minder kilometers en besparen we op de kosten door stilstand te vermijden”, aldus Marinus Hol, Manager Operations bij de Groningse vestiging van deze Foodservice Groothandel.
“Het is een noodzakelijk kwaad dat Groningse ondernemers - ook in de binnenstad - de komende tijd hinder ondervinden van de verbouwing van de zuidelijke ringweg. Maar het geldt voor iedere verbouwing: eerst krijg je een tijdje een puinhoop, maar uiteindelijk ziet het er beter uit. Ik heb er alle vertrouwen in dat dat ook het geval zal zijn bij de aanpak van de zuidelijke ringweg.”
In enkele weken tijd is de noordzijde van de H.L. Wichersstraat, op enkele panden na, vakkundig gesloopt. Waar meerdere generaties Stadjers leefden, liggen nu nog stapels bakstenen. “De sloop is goed verlopen, grotendeels volgens planning”, zegt Gerry Piers. Hij is uitvoerder-sloop bij de firma Dusseldorp en moet er op toezien dat alles vakkundig verloopt.
“Heel slecht!”. In twee woorden geeft Harry Oosterhof (72), woonachtig aan de Maaslaan met fraai uitzicht over de zuidelijke ringweg en een nog mooier uitzicht op het Julianaplein, aan hoe hij denkt over de plannen voor de aanpak van de zuidelijke ringweg.
"Het is zeer boeiend, de naderende aanpak van de zuidelijke ringweg. Dát de ringweg moet worden aangepakt, daar heb ik wel vrede mee: wat moet, dat moet, ook al ben ik het niet met alles eens. Maar als buurtbewoner vind ik het heel spannend om alles te gaan volgen!" Dat zegt Bert Mulder (71), al meer dan veertig jaar woonachtig aan de Rivierenhof.