Aan het woord

Ruim zes miljoen kilo op een glijbaan. Het lijkt onmogelijk, tóch gaat het gebeuren. De nieuwe Helperzoomtunnel wordt momenteel gebouwd op een 'voorbouwlocatie' en in het Hemelvaartweekend op zijn plek geschoven. Hoofduitvoerder Friso Jongeneel heeft al veel tunnelervaring, maar vindt deze wel bijzonder interessant!

De werkzaamheden aan de zuidelijke ringweg zijn erg ingrijpend. Hinder is onvermijdelijk en ook is er risico op schade. “We willen ons als goede gast gedragen”, zegt Duurt Cazemier van Combinatie Herepoort. “Dus hebben we rekening te houden met de omgeving. Hinder en schade proberen we zo veel mogelijk te voorkomen. Dat doen we onder andere door monitoring.”

Voor de ombouw van de zuidelijke ringweg moeten veel bomen verwijderd worden. Voor elke boom die verdwijnt, komt ten minste een nieuwe terug. Dirk Zwakenberg, adviseur groeninrichting van Combinatie Herepoort, geeft antwoord op de meest gestelde vragen.

Het spoor werd afgebroken en weer opgebouwd, er werden tunnels gegraven en palen geboord. Acht dagen lang werd er 24 uur per dag gewerkt rond de nieuwe Esperantotunnel, de verdiepte ligging en de nieuwe Helperzoomtunnel. Clustermanager Bert Veenstra van Combinatie Herepoort kijkt tevreden terug op de tweede treinvrije periode.

Met de aanpak ‘Minder Hinder’ zorgen we er samen met Groningen Bereikbaar voor dat de stad tijdens de ombouw van de zuidelijke ringweg zo goed mogelijk toegankelijk blijft. Wat u daar de komende tijd van merkt? Dat weet Johan Postma, projectleider Bereikbaarheid van Aanpak Ring Zuid.

Ze deed het al drie keer: een schilderij maken van de werkzaamheden rond de zuidelijke ringweg. Vanuit haar atelier bij zwembad De Papiermolen heeft kunstenares Marianne Brouwer (23) direct zicht op alle bedrijvigheid. Het inspireert haar om te schilderen. "Als je oog hebt voor de schoonheid om je heen, zie je veel mooie dingen. Dat kan ook een bouwput zijn!"

Bert Kramer (Combinatie Herepoort): “Rekening houden met de omgeving, maar hinder is onvermijdelijk”
Combinatie Herepoort is achter de schermen druk bezig met de voorbereidingen van de ombouw van de zuidelijke ringweg. Wat gebeurt er allemaal en hoe wordt de omgeving daarbij betrokken? Dat vroegen we aan omgevingsmanager Bert Kramer.

Deze zomer begint de ombouw van de zuidelijke ringweg. Deli XL, gevestigd in het Groothandelscentrum aan de Osloweg, speelt vroegtijdig in op de werkzaamheden: “Wij laten het Julianaplein letterlijk links liggen, door onze rayons anders in te delen. Zo garanderen wij de tijdige leveranties aan onze klanten, maken we minder kilometers en besparen we op de kosten door stilstand te vermijden”, aldus Marinus Hol, Manager Operations bij de Groningse vestiging van deze Foodservice Groothandel.