Aan het woord
In de zomer van 2019 begint aannemer Combinatie Herepoort met het intrillen van damwandplanken bij de zuidelijke ringweg. Deze damwandplanken gaan de bouwkuip vormen waarin het verdiepte weggedeelte van de ringweg wordt gebouwd. Aan het eind van het jaar moet de hele damwand geplaatst zijn. De voorbereiding van deze klus is in volle gang. Het intrillen van de damwandplanken gaat veel hinder voor de omgeving opleveren, vertellen Jeroen Reessink van Aanpak Ring Zuid en Durk Boonstra van Combinatie Herepoort.
Stukken wegdek worden doorgeknipt, liggers doorgezaagd en staanders omvergetrokken. De sloop van de oude zuidbaan van de zuidelijke ringweg is in volle gang. Maar werkzaamheden als deze veroorzaken veel geluid, weten hoofduitvoerder Thomas Nolte en werkvoorbereider civiel Wijbe Wouda. Zij doen er dan ook alles aan om de geluidsoverlast te beperken.
Midden in de stad de ringweg vernieuwen. Op dezelfde plek als waar de huidige ringweg ligt. En het verkeer? Dat blijft gewoon rijden. Onmogelijk? Als je het aan uitvoerder Edwin Horinga en werkvoorbereider Gerard Huizingh vraagt, is het antwoord “nee”. "Maar het is wel een flinke uitdaging.”
Een viaduct slopen in honderd uur. Dat was de uitdaging voor het team van de verdiepte ligging. Tijdens de treinvrije periode, van 16 t/m 20 februari jl., werkten zij 24 uur per dag om grote delen van het Esperantoviaduct af te breken. "Zo’n treinvrije periode is voor mij de slagroom op de taart."
In gesprek gaan én blijven met de inwoners van Groningen. In zijn baan als steward is dat het belangrijkste, vindt Cees Heuvingh. De geboren en getogen stadjer draagt graag een steentje bij aan een beter bereikbare stad. ‘Ik bied omwonenden een luisterend oor én waar mogelijk een oplossing.’
Dat er tussen theorie en praktijk een wereld van verschil ligt, ontdekten Planologie-student Thom en Rechtenstudente Lara. Als gastheer en gastvrouw ontvangen ze dagelijks mensen in Paviljoen Ring Zuid; het informatiecentrum van project Aanpak Ring Zuid. "Bezoekers kunnen bij ons hun verhaal kwijt en antwoord krijgen op hun vragen.”
We merken dat het voor veel mensen niet duidelijk is wat er nu gebeurt bij het project Aanpak Ring Zuid. Al liggen voor het oog van de buitenwereld de grote werkzaamheden stil, achter de schermen wordt er hard gewerkt. De kleinere werkzaamheden waar al toestemming voor is gegeven, worden ook uitgevoerd. Omgevingsmanagers Bert Kramer (van aannemer Combinatie Herepoort) en Marco Sanders (van opdrachtgever Aanpak Ring Zuid) geven in een gesprek bij een kop koffie antwoorden op vragen over de huidige situatie.
De maquette van Aanpak Ring Zuid biedt een adembenemende kijk op de toekomstige ringweg. In vijf jaar tijd kromden duizenden ruggen zich over deze miniatuurwereld waarin elk talud, elke afrit en elke rijbaan tot op de millimeter klopt. Na een flinke update is de maquette te bewonderen in het pas geopende Paviljoen Ring Zuid aan de Muntinglaan. We zochten maquettemeester Job Backer op voor een interview.
Veiligheid staat bij Aanpak Ring Zuid voorop. De aanleg van de nieuwe zuidelijke ringweg moet zo weinig mogelijk ongelukken veroorzaken, zowel bij de bouwers als de weggebruikers. Daar zetten René Elsing en Stephanie Kooijman zich elke dag voor in. René is veiligheidskundige bij projectorganisatie Aanpak Ring Zuid, Stephanie bij Combinatie Herepoort. Samen met de collega's zorgen ze voor veiligheid op én rond de bouwplaats.