Aan het woord

MartiniPlaza heeft een regionale functie als het gaat om voorstellingen, evenementen, sportwedstrijden en congressen in het Noorden. Daarom is het voor het complex van zeer groot belang om goed bereikbaar te zijn. Dat lukt momenteel niet altijd. Zal de aanpak van de ring daar verbetering in brengen? Directeur Jan Geert Vierkant vertelt ons hoe hij de toekomst ziet.

Het pareltje van het plan. Zo wordt het door Aanpak Ring Zuid geplande Zuiderplantsoen door de media genoemd. Doordat de zuidelijke ringweg tussen de Hereweg en het Oude Winschoterdiep verdiept wordt aangelegd, wordt dit mogelijk. En dat gebeurt allemaal vlak naast de wijk de Oosterpoort. Wat vinden de bewoners van deze wijk hiervan? Ruurd de Boer, voorzitter van het buurtoverleg, vertelt het ons.

Twee Stadjers komen met een opmerkelijk initiatief ter verbetering van de plannen voor de aanpak van de zuidelijke ringweg. Zij stellen voor om een van de 'groene deksels' - niet die bij het Sterrebos maar ter hoogte van het Oude Winschoterdiep - níet aan te leggen. In plaats daarvan zou er water moeten blijven, waardoor op deze plaats de ruim 400-jarige historische vaarverbinding behouden blijft.

Een tunnel onder de Vondellaan, een oplossing voor de geluidsoverlast, genoeg parkeerplaatsen en vijvers die ook voor lessen biologie gebruikt kunnen worden. Dat zijn enkele wensen van directeur David de Jong van het Gomarus College. Het is voor de school van groot belang dat de leerlingen ook na de aanpak van de ring veilig van en naar school kunnen. Vandaar dat er vanuit het Gomarus College een zienswijze is ingediend met voorstellen om het plan op een aantal punten aan te passen.

Niet iedereen is gelukkig met de plannen voor de aanpak van de zuidelijke ringweg. Eén van de wijkbewoners die het helemaal niet eens is met de plannen is hoogleraar kindergeneeskunde P. Sauer. We vroegen hem wat zijn belangrijkste bezwaren zijn tegen de plannen zoals ze nu voor liggen.

Het bedrijfsleven van Groningen is blij met de aanpak van de zuidelijke ring. De plannen zoals die nu voor liggen, zorgen ervoor dat de bereikbaarheid van de stad verbetert en dat het risico dat de stad dichtslibt en bedrijven onbereikbaar worden, sterk vermindert. De aanpak biedt daardoor optimale kansen voor de economie van Groningen en daar gaat het de bedrijven om.

Buurtvereniging ziet inzet beloond: gemeenteraad nu toch overtuigd van nut geluidsschermen Buitenhof
De vierbaansweg van de A7 wordt een zesbaansweg en krijgt daarnaast ook een busbaan. Dit brengt een hoop extra verkeer met zich mee. Het is onvermijdelijk dat dit ook gevolgen heeft voor de bewoners van De Buitenhof, de wijk die naast de A7 ligt. Rutger Noordam is bewoner van De Buitenhof en actief lid van de buurtcommissie. Hij vertelt ons hoe belangrijk het is dat er bij het maken van een stedelijk plan genoeg rekening wordt gehouden met de leefbaarheid van de stad. Hij zet zich in voor de leefbaarheid van zijn wijk, en zag de inspanningen van de buurtbewoners ten behoeve van geluidsschermen beloond.

De plannen van de aanpak van de ring zuid hebben gevolgen voor een groot aantal bewoners van woningen in Groningen. Niet alleen voor de huurders en eigenaren-bewoners, maar ook voor de eigenaren van grotere aantallen van die woningen, zoals Groningse corporaties. Woningcorporatie Patrimonium heeft onder andere woningen aan de N7, de A28 en de Hoornsediep. Wat betekenen de plannen voor Patrimonium en hoe gaan ze hier mee om? We vroegen het aan Auke de Vries, sinds drie jaar directeur-bestuurder van Patrimonium.

Niet iedereen is gelukkig met de plannen van Aanpak Ring Zuid. Onder de mensen die niet tevreden zijn over de plannen, of althans een deel daarvan, zijn ook bewoners die nadenken over mogelijke alternatieven. Een van hen is Dirk Slotboom, die onder meer pleit voor het instellen van een 30 km/uur-zone aan de Goeman Borgesiuslaan. Maar hij heeft er niet veel vertrouwen meer in dat zijn wens nog in vervulling gaat. Hij vindt ook dat de plannenmakers zich meer zouden moeten inleven in de argumenten van kritische buurbewoners. Want als mensen het gevoel krijgen serieus te worden genomen, dan vergroot dat volgens hem uiteindelijk het draagvlak.