Aan het woord

Veel groen, waterpartijen en mogelijkheden voor een concert of een picknick. Dat zijn de plannen voor het Zuiderplantsoen. Dit nieuwe park komt op de deksels te liggen die over de verdiepte ringweg worden geplaatst. De bewoners van De Linie zullen tegen een park aankijken in plaats van tegen de ringweg. René Grünewald is hier blij mee, mits zaken als fijnstofuitstoot, verzakkingen en trillingen ook goed zijn overdacht. De leefbaarheid van de bewoners van Groningen moet voorop staan.

Veiligheid en bereikbaarheid zijn een must. Dit geldt zeker voor de Groningse Schoolvereniging, die gevestigd is in Helpman. De aan te leggen Helperzoomtunnel gaat de nieuwe verbinding vormen tussen de Helperzoom en het Europapark. Gevolg hiervan is dat de verkeersstromen in Helpman en Coendersborg veranderen. Ton Wiegman vertelt ons wat de belangen van de GSV zijn.

Het aanbieden van korting op E-bikes, P+R-abonnementen, beperking van de parkeermogelijkheden en informatievoorzieningen: dat zijn enkele van de vele maatregelen die het UMCG neemt om het autogebruik van medewerkers en bezoekers te minimaliseren. Deze moeten er samen voor zorgen dat het UMCG ook tijdens de aanpak van de zuidelijke ringweg optimaal bereikbaar blijft. Het is van groot belang dat patiënten, medewerkers, bezoekers en ambulances het ziekenhuis altijd snel en goed kunnen bereiken. Jan Bouwhuis, directeur facilitaire dienst bij het UMCG, vertelt er meer over.

De Helperzoomtunnel: voor veel Helpmanbewoners een reden tot zorgen. De aan te leggen tunnel zal ertoe leiden dat de verkeersstromen in de wijk veranderen. Veel bewoners van Helpman maken zich zorgen over de extra drukte op de Helperzoom en de Goeman Borgesiuslaan. Worden deze wegen nu niet heel erg druk? Is dit niet heel gevaarlijk voor de vele scholieren en andere gebruikers die dagelijks deze wegen moeten oversteken? Henk Hindriks vertelt ons wat hij er van vindt.

1200 werknemers die dagelijks bij Gasunie moeten zijn. Bereikbaarheid is dan ook heel belangrijk voor Gasunie. Wat betekent de aanpak van de zuidelijke ring voor hen? Michiel Bal vertelt ons er meer over.

Royale fietspaden en korte wachttijden. Dat zijn dingen die de Fietsersbond graag wil zien bij elk fietspad in Groningen. Fietsers moeten prettig, veilig en snel de stad en de provincie kunnen doorkruisen. Aangezien de meerderheid van Groningen zich op de fiets verplaatst, is het de moeite waard om hier om te denken tijdens de aanpak van de zuidelijke ringweg. Foppe Nieuwenhuis vertelt hoe de Fietsersbond tegen de plannen aankijkt.

De dokter schrijft een verkeerd medicijn voor, waar de patiënt niet van geneest. Zo ziet Frank Menger de aanpak van de zuidelijke ringweg. Hij is fel tegen het huidige plan. Het gebrek aan budget en de besparing op veiligheidsmaatregelen zijn ingrediënten voor een gifcocktail. Frank Menger voorziet dat het project “uit de klauwen gaat lopen.”

Mobiliteit, vakantie en vrije tijd. Op die gebieden behartigt de ANWB de belangen van de leden. De doorstroming van het verkeer rondom Groningen hoort daar ook bij. Binnen de ANWB heeft het grote aantal leden verschillende belangen. Eric Neef kijkt naar het totaalplaatje en vertelt wat hij van de plannen vindt.

Beperking van fijn stofuitstoot en het behoud van fietspaden. Daar vecht milieu-activiste Trinette Janssen voor. Volgens de plannen wordt de zuidelijke ringweg deels verdiept aangelegd. Daar komen drie deksels overheen te liggen. Janssen maakt zich zorgen om de concentraties fijn stof die tussen de deksels vrijkomen. Daarnaast hoopt zij op het behoud van fietspaden: dit voorkomt een hoop uitstoot van fijn stof.