Aan het woord

1200 werknemers die dagelijks bij Gasunie moeten zijn. Bereikbaarheid is dan ook heel belangrijk voor Gasunie. Wat betekent de aanpak van de zuidelijke ring voor hen? Michiel Bal vertelt ons er meer over.

Royale fietspaden en korte wachttijden. Dat zijn dingen die de Fietsersbond graag wil zien bij elk fietspad in Groningen. Fietsers moeten prettig, veilig en snel de stad en de provincie kunnen doorkruisen. Aangezien de meerderheid van Groningen zich op de fiets verplaatst, is het de moeite waard om hier om te denken tijdens de aanpak van de zuidelijke ringweg. Foppe Nieuwenhuis vertelt hoe de Fietsersbond tegen de plannen aankijkt.

De dokter schrijft een verkeerd medicijn voor, waar de patiënt niet van geneest. Zo ziet Frank Menger de aanpak van de zuidelijke ringweg. Hij is fel tegen het huidige plan. Het gebrek aan budget en de besparing op veiligheidsmaatregelen zijn ingrediënten voor een gifcocktail. Frank Menger voorziet dat het project “uit de klauwen gaat lopen.”

Mobiliteit, vakantie en vrije tijd. Op die gebieden behartigt de ANWB de belangen van de leden. De doorstroming van het verkeer rondom Groningen hoort daar ook bij. Binnen de ANWB heeft het grote aantal leden verschillende belangen. Eric Neef kijkt naar het totaalplaatje en vertelt wat hij van de plannen vindt.

Beperking van fijn stofuitstoot en het behoud van fietspaden. Daar vecht milieu-activiste Trinette Janssen voor. Volgens de plannen wordt de zuidelijke ringweg deels verdiept aangelegd. Daar komen drie deksels overheen te liggen. Janssen maakt zich zorgen om de concentraties fijn stof die tussen de deksels vrijkomen. Daarnaast hoopt zij op het behoud van fietspaden: dit voorkomt een hoop uitstoot van fijn stof.

Je hebt handen en ogen vrij terwijl je naar de plaats van bestemming wordt gebracht. Dat is het voordeel van het openbaar vervoer. Bussen spelen een belangrijke rol tijdens de bouwfase van het project Aanpak Ring Zuid en daarna. Het OV-bureau Groningen-Drenthe heeft meegedaan in de ontwerpfase en gaat eraan bijdragen dat Groningen tijdens de bouwfase bereikbaar en in beweging blijft. Jan van Selm vertelt ons hier meer over.

Het Julianaplein. Het is voor vele forenzen dagelijks weer een verschrikking. Vooral in de ochtend- en avondspits staat het verkeer er regelmatig muurvast. Om opstoppingen te voorkomen en het verkeer vlot te laten doorrijden, wordt het plein ongelijkvloers gemaakt. Hoe kijken forenzen tegen de aanpak van de zuidelijke ring aan? We vroegen het aan Arjen Bergman, die voor zijn werk in Groningen vrijwel dagelijks over het Julianaplein moet.

Leerlingen moeten veilig naar school kunnen. Dat vindt basisschooldirecteur Henk Huisinga. Daarom is hij in gesprek gegaan met zowel de projectorganisatie als met andere scholen in Groningen-zuid. En hij is niet ontevreden.

Geen felle acties tegen het plan, maar kritische vragen stellen met de kennis die ze heeft. Dat is wat Rivierenbuurt-bewoonster Hillie Welp doet. Zij zou graag zien dat de plannen die er nu liggen, geoptimaliseerd worden wat betreft de leefbaarheid van de omgeving en het behoud van het milieu. Dit kan bijvoorbeeld gerealiseerd worden met geluidsschermen en begroeiing.