Aan het woord
Als er één partij is die de gevolgen van de werkzaamheden aan de zuidelijke ringweg straks nauwlettend in de gaten houdt, is het wel Ambulancezorg Groningen. Om te voorkomen dat de chauffeurs van de ambulances voor verrassingen komen te staan, is de organisatie van plan continu een vinger aan de pols te houden. “Dan kunnen we onze chauffeurs op tijd infomeren over alternatieve routes en gaat er geen kostbare tijd verloren”, zegt Bert Benthem, directeur van Ambulancezorg Groningen.
Ronald Knegt (38) rijdt elke dag vanuit zijn woning in de Pegasusstraat (Paddepoel-noord) in Groningen naar zijn werk bij BAM aan De Lauwers in Assen. “Ik vertrek 's ochtends tussen zeven en acht uur”, zegt hij. “Het ligt er maar net aan of ik de kinderen naar de opvang moet brengen. Ik rij vaak terug tussen half vijf en half zes. Van deur tot deur ben ik een half uur onderweg. Het grootste deel van de tijd ben ik kwijt op de ring van Groningen.”
Paula Bongertman is bezig met haar scriptie voor haar bachelor Sociale Geografie en Planologie aan de Rijksuniversiteit Groningen. Daarbij doet ze onderzoek naar de gevolgen van de aanpak van de Zuidelijke Ringweg. Hoewel haar scriptie al klaar is, is ze toch naar de informatiemarkt in Martiniplaza gekomen. “De markt is informatief. Het is leuk om hier rond te lopen”, zegt ze.
“Of er voor mij een hoop gaat veranderen? Gelukkig niet, behalve dat ik straks eerder thuis ben”. Alta Broekman loopt net de zaal uit waar de film van Aanpak Ring Zuid is getoond. Ze is naar de informatiemarkt gekomen om te kijken wat de plannen voor de zuidelijke ringweg voor haar woonomgeving gaan betekenen. “Het gaat allemaal heel erg meevallen”, concludeert ze.
Bram van Dort woonde nog maar net in zijn flat aan de Merwedestraat toen hij tot zijn verbazing een folder in de bus kreeg over de plannen voor de zuidelijke ringweg. “Er bleek heel wat te gaan gebeuren. Dus ik ben hier om te kijken of ik straks wel met mijn brommer naar de Lidl kan”, zegt hij.
Henk Beukers woont al jaren aan het Hoornsediep. Dat er veel in zijn buurt gaat veranderen, vindt de Stadjer niet erg. “Je woont bij de ringweg. Dan kun je verwachten dat de boel ooit op de schop gaat”, zegt hij.
Files, vertragingen en langere reistijden: dat zijn vaak ergernissen van mensen die tijdens de spits langs het Julianaplein moeten. Dat is de reden dat de zuidelijke ringweg aangepakt moet worden. Stadjer Jan Kooi is het er op zichzelf volledig mee eens dat er iets aan de bereikbaarheid van het Julianaplein gedaan moet worden, maar vindt dat de huidige plannen volledig zijn doorgeschoten. Volgens Jan Kooi is het huidige plan – ‘een achtbaansweg die bijna een miljard gaat kosten’ – geen passende oplossing voor het probleem. Op Twitter steekt hij zijn mening niet onder stoelen of banken. Wij zochten hem op en hij vertelt wat zijn bezwaren zijn.